Una Cintina bespeelt 't Fokker-orgel
A Midwinter Day’s Dream
We verwelkomen de van oorsprong Letse organist Una Cintiņa als gastspeler op het Fokker-orgel. Ze speelt verrassende composities die een bijzondere betekenis voor haar hebben. Ook waagt ze zich aan stukken in de 31-toonsstemming.
Cintiņa opent de ochtend met een dynamisch, op volksdans geïnspireerd stuk van de Oostenrijkse componist Peter Planyavsky. Vervolgens eert ze de Nederlandse componist en organist Albert de Klerk die via zijn docent Anthon van der Horst het Fokker-orgel goed kende. Met werk van landgenoot Imants Zemzaris roept Cintiņa op deze winterse dag de warmte van de zomer op. Ook klinkt renaissancemuziek van William Byrd, die uitstekend geschikt is voor het Fokker-orgel, aangezien het gecomponeerd is in de middentoonstemming die in het 31-toonsorgel verborgen ligt. Daarna volgt Suite van kleine stukken voor 31-toonsorgel van Henk Badings. Voor Cintiņa is dit een eerste, avontuurlijke verkenning van de 31-toonsstemming. Ze sluit het programma af met de Toccata voor 31-toons Fokker-orgel van de Nederlandse componist Martin Lo-A-Njoe, waarin het volledige potentieel van het Fokker-orgel wordt getoond. Met dit gevarieerde programma geeft Cintiņa haar eigen blik op de veelzijdigheid van dit unieke instrument.
Una Cintiņa
Organist Una Cintiņa werd geboren in Jūrmala (Letland) in een muzikale familie. In Letland studeerde ze onder andere kerkmuziek, directie en orgel. In 2007 kwam ze naar Nederland, waar ze zich aan het Conservatorium van Amsterdam verder bekwaamde onder leiding van Jacques van Oortmerssen (orgel), Jos Vermunt (koordirectie), Menno van Delft (klavecimbel/clavichord) en Hein Meens (zang). Ze heeft deelgenomen aan verschillende masterclasses en zomeracademies van onder andere Ton Koopman, Ludger Lohmann, Hans Fagius, Joel Speerstra, Olivier Latry, Louis Robilliard.
Cintiņa is muzikaal directeur van de RK parochie HH Matthias-Laurentius in Alkmaar en is veelvuldig als organist te horen in Nederland en Europa. Ze promoot Letse orgel- en koormuziek, waarbij haar aandacht vooral uitgaat naar muziek uit de 20e en 21e eeuw.