Siebolt de Haan

vr 26 oktober 2018 09:01
Ja: Cumulatie van problemen.
Naast de toenemende overlast van het autoverkeer op de Piet Heinkade, is er ook het probleem van de extra goederentreinen over het spoor parallel aan de Heinkade.
De gemeente Amsterdam, de minister en ProRail zijn van plan om het aantal goederentreinen te verdubbelen, de maximale snelheid van de treinen te verhogen van 60 naar 80 kilometer en de goederentreinen te verplaatsen van het Zuidelijke spoor naar het Noordelijke spoor (parallel aan Piet Heinkade). Met name de goederentreinen veroorzaken voor de meeste overlast.
Er ontstaat een cumulatie aan negatieve milieueffecten, meer fijnstof (van auto's en treinverkeer), meer geluidsoverlast (meer goederentreinen, die harder rijden en dichter bij de woonhuizen zijn) en meer trillingen van extra treinen. Deze cumulatie van negatieve gevolgen zorgt voor een ongezonde leefomgeving. Prorail en gemeente claimen dat de overlast binnen de wettelijke normen blijft. De bewoners langs de Piet Heinkade merken dagelijks dat dit nu al niet zo is. Er is veel fijnstof en overlast qua geluid en trillingen. En die overlast neemt alleen maar toe, bij inzet van extra personen- en goederentreinen, die ook nog eens sneller rijden.
De steeds regelmatiger terugkerende piekbelasting zorgt voor een gestoorde nachtrust en dus voor meer gezondheidsproblemen van de bewoners.

We zijn een initiatief gestart met bewoners uit de verschillende gebouwen langs de Piet Heinkade, onder meer de eigenaren en huurders van de appartementen de gebouwen Europa, Kaneel, Costa Rica/Ramses Shaffy Huis en Gibraltar.
Siep de Haan, initiatiefnemer van onder meer Ramses Shaffy Huis aan de Piet Heinkade